Piet van Helden

 

Piet van Helden (april 1950) had vanaf omstreeks 1970 orgelles bij Jan Jansen. Studeerde wis- en natuurkunde en koos voor een loopbaan in het onderwijs, eerst als docent, later als schoolleider. Als amateur-organist was hij op verscheidene plaatsen actief. Was onder andere ongeveer 12 jaar organist in de Jeruzalemkerk in Utrecht.

Er was altijd de behoefte om zich verder te bekwamen. Zo volgde hij in z’n vrije tijd enkele jaren de studie orgel aan het Utrechts conservatorium met lessen van Nico van den Hooven en Jan Welmers.

Die studie bleek, naast een volledige baan en een gezin, te belastend en moest worden opgegeven.

Toen recent de loopbaan in het onderwijs tot een abrupt einde kwam ontstond er de mogelijkheid om alsnog de studie orgel af te ronden, wederom op het conservatorium te Utrecht, met lessen van Reitze Smits. Is sinds enkele jaren ook (vervangend) organist in de Tuindorpkerk te Utrecht en organist in Blauwkapel te Utrecht en speelt getijdendiensten in de Domkerk te Utrecht

 

 

 

 Programma:

- Praeludium in e-moll van Nikolaus Bruhns

- "Wir glauben all' an einen Gott, Vater" van J.S. Bach

- "Wir glauben all' an einen Gott, Schöpfer" van J.S. Bach

- Variaties over "Vater unser im Himmelreich" van F. Mendelsohn Bartholdy

Toelichting:

Het praeludium in e-moll is een van de vijf overgebleven orgelwerken van Nikolaus Bruhns. Het praeludium vangt aan met een virtuose pedaalsolo aangevuld met accoorden. Daarop volgt een dialoog van echo's in sprankelende drie-achsten bewegingen. Na een kort improvisatorisch gedeelte volgt een elegant fugato dat niet lang duurt maar wederom via een kort improvisatorisch gedeelte wordt gevolgd door een tweede, veel krachtiger fugato. Het stuk mondt uit in een majestueus coda.

De twee koraalbewerkingen van Bach betreffen de geloofsbelijdenis. De eerste bewerking betreft de belijdenis van "God als Vader". Bach kiest hier voor de toon van de liefhebbende vader. In zachtgolvende bewegingen voor de handen en dubbelpedaal bereiden voorimitaties de inzetten van de melodie voor.

Bij de koraalbewerking "Wir glauben all' an einen Gott, Schöpfer" schrijft Bach "In Organo Pleno" voor. Het is duidelijk de bedoeling om de majesteit van God de Schepper te accentueren. De eerste regel van het oorspronkelijkl gezang wordt vrij omspeelt en ingezet als een fugato-thema voor de handen. Daaronder voegt zich een majestueuze pedaalfrase die in voorname schreden het hele octaaf bevat, naar boven in achsten, naar beneden in zestienden.

De variaties over "Vater unser im himmelreich" van F. Mendelsohn Bartholdy zijn een deel van de zesde sonate. Na het koraal volgen variaties met achtereenvolgens de melodie in de rechterhand, koraal met lopende bas, melodie in de linkerhand, om vervolgens af te sluiten met een overdonderende toccata waarbij de melodie afwisselend in de bas en sopraan terugvoert naar het koraal.

Terug naar concertoverzicht


Vorige pagina: Jan van de Laar
Volgende pagina: Herman Mussche